A könyörületesség mantrája - OM MANI PADME HUM (Om mani peme hung - tibetiül)
Minden buddha és bodhiszattva áldását testesíti meg, s különösen Avalokitesvara, a Könyörületesség buddhája áldását idézi. Avalokitesvara (Csenrézi) buddhának a szambhogakájában való megtestesülése, s mantrája Buddha minden élőlény iránt érzett könyörületességének lényege. Tibet karmikus istensége.
Híres mondás szerint: A Könyörületesség buddhája olyan mélyen ivódott a tibeti emberek tudatába, hogy egy gyermek, aki már azt tudja mondani, hogy mama, az már az OM MANI PADME HUM szótagokat is tudja recitálni.
Avalokitesvara története:
Számtalan korszakkal ezelőtt, ezer herceg megfogadta, hogy buddhává válik. Közülük az egyik lett a Buddha, akit Gautama Sziddhártha néven ismerünk, másikuk, Avalokitesvara azonban, arra esküdött, hogy nem éri el a megvilágosodást addig, amíg ezer társa nem lesz buddhává. Végtelen könyörületességében arra is megesküdött, hogy midnen érző lényt megszabadít a szanszára különféle régióinak szenvedésétől. A tíz világtáj buddhái előtt így imádkozott: "Hadd segítsen az élőlényeken, s ha valaha is elfáradok ebben a nagy munkában, legyen testem ezer darabra vágva." Mondják, először leszállt a poklok világába, azután feljött az éhes szellemek régióján keresztül, egészen az istenek régiójáig. Onnan lenézett és látta, hogy bár megszámlálhatatlan lényt mentett meg a pokolból, számtalan kerül oda állandóan. Nagyon elkeseredett, egy pillanatig majdnem elvesztette nemes fogadalmába vetett hitét, s teste 1000 darabra robbant szét. Elkeseredettségében a buddhákat hívta segítségül, akik a világegyetem minden irányából jöttek, hogy megsegítsék mint ahogy az egyik szöveg modnja: mint lágy pihék, fagyott hópelyhek. Hatalmas erejükkel a buddhák ismét összerakták a testét, s azóta Avalokitesvarának tizenegy feje, ezer karja van, s minden tenyerén egy szem, amely a bölcsesség és ügyesség egységét jelenti, s ez a könyörületesség igaz jele. Ebben a formájában még erősebbé és hatékonyabbá vált, még jobban segítségükre lehetett az élőlényeknek, s könyörületessége a buddhákhoz itnézett imái által elmélyült: "Ne érjem el a végső buddha állapotot, ameddig minden élőlény meg nem világosodik!"
Azt modnják, hogy a szanszára kínjai láttán két könnycsepp gördült ki a szeméből, s a buddhák áldása ezt a két könnycseppet két Tára istennővé változtatta. az egyik a zöld Tára, a könyörületesség cselekvő erejének megtestesülése, a másik a fehér Tára, a könyörületesség anyai ereje. Maga a Tára szó annyit jelent: "megszabadító", aki átevez velünk a szanszára óceánján.
A mahajána szútrák azt írják, hogy Avalokitesvara magának Buddhának adta át mantráját, s cserébe Buddha azt a nemes és különös feladatot bízta rá, hogy segítse a világmindenség lényeit, hogy elérhessék a buddhaságot. Ekkor valamennyi istenség esőként szórta rájuk a virágot, a föld megrendült, és az égben felhangzott az OM MANI PADME HUM HRIH.
A vers szavaival:
Avalokitesvara, mint a hold, Kinek hűvös fénye kioltja a szanszárszára égő lángját, Fényében a könyörületesség éjjel virító virága Szélesre tárja szirmait.
A hat szótag tökéletesen megtisztítja a hat mérgező negatív érzelmet, amelyek a tudatlanság megtestesülései, s amelyek arra hajtanak, hogy testben, beszédben és tudatban helytelenül cselekedjünk, s így a szanszára szenvedéseibe kergessük önmagunkat. A mantra átformálja büszkeségünket, féltékenységünket, vágyainkat, ostobaságunkat, kapzsiságunkat és dühünket azzá, amik valójában, a buddha családok hat bölcsességévé, ami a megvilágosodott tudatban ölt testet.
Tehát amikor az OM MANI PADME HUM szótagokat recitáljuk, akkor eltüntetjük a hat negatív érzelmünket, amelyek a szanszára hat létformájának okozói. Ekként őriz meg a hat szótag recitálása attól, hogy a hat létforma valamelyikében újjászülessünk, s óv meg az ezekben a létformákban reánk váró szenvedésektl. Ugyanakkor az OM MANI PADME HUM szótagok teljesen megtisztítanak az én-tudat halmaitól, a szkandháktól, és a megvilágosodott tudat lényegének hatféle transzcendentális cselekedetét, a páramitákat (nagylelkűség, harmonikus viselkedés, türelem, lelkesedés, koncentrálás és meglátás) beteljesíti. Azt mondják, hogy az OM MANI PADME HUM erős védelmet biztosít minden rossz hatás s a különféle betegségek ellen.
Gyakran még egy szótagot hozzáadnak, a HRIH-t, Avalokitesvara „mag-szótagját”, s akkor az egész így hangzik: OM MANI PADME HUM HRIH. Minden buddha könyörületességének a lényege, a HRIH, ez hívja elő a buddhák könyörületességét, amely átformálja negatív érzelmeinket az ő bölcsességtermészetükké.
„Másképpen is magyarázhatjuk ezt a mantrát:
az OM szótag a megvilágosodott forma lényege;
a MANI PADME, a négy középső szótag a megvilágosodott beszédet jelképezi;
míg az utolsó szótag, a HUM a megvilágosodott tudatot.
Valamennyi buddha és bodhiszattva teste, beszéde és tudata benne foglaltatik e mantra hangjaiban. Elűzi a test, a beszéd és a tudat akadályait, és minden lényt elvezet a megvilágosodáshoz. Ha egyesül a meditációba vetett hitünkkel és erőfeszítésünkkel, a mantra átformáló ereje megjelenik és működni kezd. Így tényleg megtisztulhatunk.”
Kalu rinpocse
OM - fehér, istenek világa, megtisztítja a tudat gőgjét és az alázuhanás szenvedését. az egyenlőség bölcsessége valósul meg. MA - zöld, félistenek világa, a tudat irigységét és a viszálykodás szenvedését tisztítja meg. Mindent beteljesítő bölcsesség valósul meg. NI - sárga, emberek világa, A tudat kételyét és nyomorúság szenvedését tisztítja meg. A spontán keletkezett bölcsesség valósul meg. PE - kék, állatok világa. A tudat sötétségét és a butaság szenvedését tisztítja meg. A Dharmadatu bölcsessége megvalósul. ME - vörös, a nyomorúságos lelkek világa. A tudat vágyát és az éh-szomj szenvedését tisztítja meg.A megkülönbözt5etés bölcsessége valósul meg. HUNG - mélykék, poklok világa. A tudat gyűlöletét és a forróság és hideg szenvedését tisztítja meg. A tükör bölcsessége valósul meg általa.
Felhasznált irodalom: Szögjal Rinpocse-Tibeti könyv életről és halálról
|