Nepál: Nincs király, nincs istennő?
Kitekintő – Karácsony Szandra
2008. június
Alig egy héttel azután, hogy Nepálban megszűnt a királyság és kikiáltották a köztársaságot, vallási problémát okoz az államforma megváltozása. Gjanendra király trónfosztásával nemcsak a 239 éves monarchia intézményrendszerét kell megváltoztatni, hanem úgy tűnik, a vallásit is.
Az áprilisi választásokon győztes maoisták készülnek az új kormány megalakítására és új elnök választására, arra azonban nem számítottak, hogy vallási kérdésekkel is foglalkozniuk kell. A királyság bukása ugyanis megszüntette "a király legfőbb papja" tisztséget, aminek jelentős vallási szerepe volt, például az "élő istennőként" tisztelt Kumári felavatásában.
Hindu vallású a himalájai ország lakosságának 80%-a, míg 10% nepáli buddhista, és elméletileg hiába különbözik nagyon a két hit, gyakorlatilag keverednek egymással. A hindu Siva isten a leginkább tisztelt, akinek a legnagyobb temploma éppen itt található, ezért rengeteg zarándok érkezik minden évben, hogy lerója tiszteletét. Ugyanakkor Nepálhoz tartozik a Lumbini liget, amely Buddha szülőhelyeként ismert világszerte, ezért a buddhista hit is jelentős.
A két vallás keveredésére jellemző az "élő istennő", Kumári tisztelete is. Kumári szó szerint szüzet jelent nepáli nyelven, így hívták kislánykorában a hindu Durgá istennőt. Durgá a panteonban kiemelt szerepet játszik, a megközelíthetetlen és legyőzhetetlen, démonokkal harcoló, "sötét" formája Siva feleségének, Párvatinak, aki büntet és megfélemlít. Kumári olyan 4-7 év közötti kislány, aki a hindu istenekkel szemben élő, inkarnálódik, ezért hasonló módon választják ki, mint a buddhisták a lámákat. Istensége velük szemben nem földi élete végéig, csak pubertáskoráig tart, akkor új Kumárit keresnek. Nepál több városában is vannak kumárik, de a leginkább tisztelt a Kathmanduban élő "királyi Kumári".
Március elején 9 év után lemondott vallási tisztségéről az ősi Baktapur templom eddigi Kumárija, Szadzsani Sakja. Családja kérésére döntött így, amiben nyilvánvalóan szerepet játszottak azok a kritikák, amelyeket tavaly kapott külföldi útja miatt. Szerepelt ugyanis egy, az "élő istennőről" szóló brit dokumentumfilmben, ezért részt vett egy filmfesztiválon az Egyesült Államokban, amivel azonban elvesztette legfontosabb tulajdonságát: a tisztaságát. Hiába esett át hazatérése után tisztító szertartáson, már elveszett valami szentségéből.
Visszavonulása után elindult a vallási szertartás, amellyel megtalálják utódját. Bonyolult kritériumoknak kell megfelelnie egy Kumárinak: azon túl, hogy kötelezően a Badzsaracsarja vagy a Sakja nemzetségből (Buddha nemzetsége) kell származnia és 4-7 év között kell lennie, a tökéletesség 32 jellemzőjével kell rendelkeznie, például a teste olyan, mint egy banja fa, hangja olyan tiszta és lágy, mint egy kacsának. Nagyon fontos a horoszkópja, a fogai épsége, és úgy általában az egészsége: sosem lehetett beteg és nem ejthetett vércseppet. A fizikai jellemzők alapján kiválasztanak 10 kislányt, akik közül bátorságpróba dönti el, ki az igazi Kumári. Daszain hindu ünnepen, a "fekete éjszakán" 108 kecskét és bivalyt áldoznak Durgá tiszteletére, majd a fejeket egy sötét szobában helyezik el, ahová egyenként bevezetik a kislányokat. Furcsa zajokat hallatnak és démon-maszkos táncosok járnak körbe a szobában. Az a kislány lesz Kumári, aki a legkevésbé fél, ezzel bizonyítja, hogy különleges kapcsolat fűzi Durgához.
A vallási vezetők ezek alapján már megtalálták a következő Kumárit, a 6 esztendős Sríja Badzsracsarja személyében, azonban a hagyomány szerint a király legfőbb papjának joga beavatni az "élő istennőt". Egy hete nincs ilyen tisztség, ezért a vallási vezetők most a pártoktól várják, hogy megoldják a helyzetet. Nepál hivatalosan két éve szekuláris állam, azóta az idős miniszterelnök, Giridzsa Praszád Koirala próbálta átvenni a vallási szerepet gyakori templomlátogatásaival, de ez nem sikerült maradéktalanul, mert a királyi legfőbb pap áldását hiába várta törekvéséhez. Nagy kérdés, hogy az erősen vallásellenes maoisták hogyan kezelik a kényes helyzetet a hagyományosan vallásos nepáli társadalomban. |