Cseppek az óceánból - buddhizmus portál

Lótusz szútra:

 

























Tools
 
Linkek
 
Világóra
 

Hold állássa

Holdfázis
 
..
Google PageRank
 
Flag

free counters

 
Kína és a buddhizmus

 

Kínai buddhizmus

Buddhizmus körülbelül az első évszázadban érkezett Kínába, a negyedik évszázad után már széles körben elterjedt és fokozatosan a legbefolyásosabb vallás lett Kínában. A kínai buddhizmus három részből áll: a kínai, a tibeti, és a páli buddhizmus (dél- ázsiai buddhizmusnak is nevezik). Összesen 200 ezer buddhista szerzetes és több mint 13 ezer buddhista templom van Kínában, továbbá 33 buddhista iskola és körülbelül 50 kiadvány. 
A tibeti buddhizmus a kínai buddhizmus egyik ága és főleg a Tibeti Autónom Területen, Belső-Mongólia Autonóm Területen és Qinghai tartományban található meg. A tibeti, a mongol, a yu-ku, a men-ba, a luo-ba, a tu nemzetiség általában a tibeti buddhizmust követi. A hivők száma körülbelül 7 millió. Az ún. dél-ázsiai buddhizmus főleg Kína délnyugati részén terjedt el, azaz Yunnan tartomány Xi Shuang Ban Na Dai nemzetiségi autonóm megyében, a De-hong Dai és Jin-po nemzetiség autonóm megyében és Si-mao területen. A dai, a bu-lang, az a-chang, a wa nemzetiség többsége a dél-ázsiai buddhizmust követi és jelenleg több mint egymillió hivőjük van. A kínai buddhista hivők főleg hanok és egész Kínában megtalálhatóak


(A kínai Zhejiang tartományban fekvő Ning-bo Ling-shi templom)


Kínaiak hite: Az ázsiai kultúrákra általában jellemző, hogy bizonyos kölcsönhatás ellenére relatív elzártságban bontakoztak ki, s gyakorlatilag évezredek óta párhuzamosan léteztek. Főként Kína „Közép Birodalmára” jellemző ez az „önmagában létezés” (kínai nagyfal). Vsz. ebben keresendő annak magyarázata, hogy a fejlett kínai, japán és koreai hit a keletkezési tereken kívül ismeretlen, ill. nem lett „világvallás”. A 20. sz: kivételnek tűnő kínai univerzizmus és taoizmus inkább „bölcsességi irodalom”, mint vallás. A Ny-on ismert és elterjedt zen Indiából származik, Kínában és Japánban csak kifejlesztették. - A zenben 3 réteg járja át egymást: a) ősi, helyi népi vallások; b) a Kr. u. 2. sz: intézményesített nagy vallási hagyományok (taoizmus, konfucionizmus); c) idegen vallások (buddhizmus, iszlám, kereszténység). A három réteg nem válik el élesen egymástól, sőt a taoizmust, a konfucionizmust és a buddhizmust a szinkretizmus értelmében egy vallásnak tekintik. A vallási elképzelések és gyakorlatok rendszerezése nehéz, mert nincs a szó szoros értelmében vett kínai vallás, sem hitvallás, nincsenek pontosan megfogalmazott hittételek, nincs klérus jellegű papság és hierarchia, nincsenek intézmények. A műveltebb emberek vallásossága racionalizmussal, az egyszerűbbeké animizmussal keveredik. A animizmusban fontos a jóslás, a szerencsés és szerencsétlen napokat meghatározó kínai naptár, a szellemvilággal összekötő médium-világ és a gonoszűzés. Tisztelik az ősöket, áldoznak a természet sokféle istenségének, a Föld és gabona istenének.

 

Kínai buddhizmus: Ming-Ti császár követeket küldött Indiába, lefordíttatta a buddhista könyveket, s szerzeteseket hívott az új tan terjesztésére. A lélekvándorlás és reinkarnáció tana, a pokol és mennyország buddhista elképzelése, a halottakért végzett könyörgés lehetősége Kínában termékeny talajra talált. Természetesen a taoista hagyományoktól új formát is kapott, a konfucianizmussal ismételten vitái voltak. A buddhizmus elterjedésének jele Kínában a pagoda, mely az indiai sztúpa templomból alakult ki. - Kínában 3 buddhista irányzat kristályosodott ki: Amida-Buddha (Hui-Jüan alapította), Tien-tai-buddhizmus (Csih-Kai alapította), Csan-buddhizmus isk-ja. Utóbbit a D-indiai herceg-sarjadék, Bodhidharma alapította, aki vsz. Kr. u. 490 k.-530: működött Kínában. Ez a buddhizmus mindenekelőtt japán (zen) formájában terjedt széles körben, mert nem elméleti, nem is misztikus, hanem közvetlen élményre irányuló vallásossága nagyon megfelelt a kínaiaknak; nincs szükség arra, hogy más (bódhiszattva) váltsa meg az embert, hanem saját erejéből, az elmélkedés és az önfegyelmezés segítségével juthat el a megvilágosult belátáshoz minden szert. és hosszadalmas nehéz tanulmányok nélkül. Ez a Csan buddhizmus a Tang-dinasztia alatt virágzott (618-907). A Tang birodalom egy ideig tartó vallási türelme után a következő Szung-korszakban (10-13. sz.) ismét korlátozták az idegen hatást a kínai hagyományok javára: a konfucianizmus racionális erkölcse a buddhizmus metafizikájával erősen etikai irányzatú, gyakorlati vallássá ötvöződött. A mongol uralom után (Kublai kán) a Ming-dinasztia (1368-1644) ismét visszaállította a kínai birodalmat és megerősítette a konfucianizmust. Ebben az időben jutott el a katolikus vallás is Kínába, főként Matteo Ricci SJ által, akit nyelvtehetsége, alkalmazkodása, szerénysége és a konfucionista tanok mélyebb tanulmányozása miatt nagyra becsültek a birodalomban.

 

A szinkretista összvallás főként 3 vallás (konfucianizmus, taoizmus, buddhizmus) etikai gondolatrendszere, mely a Ny-i ember számára nehezen érthető. A szinkretista kínai panteonban együtt vannak a régi természeti istenségek, buddhista szentek és brahmanista istenek, a taoizmus szerinti szentek és istenné lett tört. hősök. A három szent névvel tisztelik és együtt ábrázolják pl. Lao-cét, Buddhát és Konfuciuszt. Népszerű az egyszerű formában ábrázolt teljes panteon: 66 lény látható egymás fölé rendezett 5 sorban. Ezek mellett van a 3 tiszta, a 3 tisztviselő, a 3 kezdet. Istenné lett tört. személyiség pl. a hadisten Kuan-ti, aki a Han-korszakban élt (162-220) és Kína hőstörténetében az elveszett dolgok védelmezőjeként szerepel. Nagyon népszerűek Kínában a buddhista ábrázolások, mint pl. az eljövendő Buddha (Buddha Maitreja): életörömtől sugárzik, kövér, arca mosolyog, hasa fedetlen, trónon ül, egyik kezében az elmúlt világok magvait tartalmazó zacskót, másik kezében rózsafüzérszerű gyöngysort tart. Ez a jövő megmentőjeként várt Maitreja most még az égben lakik, szeretettel és részvéttel jön majd el onnan kb. 5 ezer évvel a történelmi Buddha nirvánába szállása után. - Nagyon tisztelt segítő istennő Amida, az irgalmasság istennője és az ezerkarú Kuan-jin. Jelentős szerepet játszik a másvilág elképzelése. Az alvilág hatalmas közigazgatási szervezet vagy bíróság, az emberi bűnöknek megfelelő 138 büntető hellyel. A büntetés kitöltése után a lélek újraszületik és újból megkezdheti útját. Jelentősek a sárkánytemplomok is; a sárkányt esőadó és termésbiztosító lényként tisztelik. Az idők folyamán számos más istenség is volt, sokról megfeledkeztek, s újak jöttek helyettük. - A kínaiak számára fontos az esztendő folyásának megünneplése. Ez újév ünnepével kezdődik, mely tavaszünnep a paraszti év kezdetén (I. 21-II. 19. között); ezenkívül jelentős szerepet játszik minden család életében a tűzhely, a kapuk és a gazdaság istene, valamint az ősök tisztelete. Az újév ünnepével kapcsolatos lampionos ünnep bizonyos tűz-termékenységi mágia. - A 3 életfordulót (születés, esküvő, halál) vallásos szertartások veszik körül, s az érzékfölötti létbe helyezik az embert.

 

 

Forrás: lexikon.katolikus.hu


shaolin monks images-om mani padme hum


Kína vallási világa

 Az elvont, személytelen istenképzet érvényesülésének egyik színtere Kína, annak sommásan univerzalizmusként nevezett ősi vallási kultúrája. Amennyire megállapítható, a kínai folyóvölgyek korai földműveseinek világában a termékenység-kultuszok, az anima-istenek és a megistenült ősök tisztelete mellett a jóslásnak, a jövő fürkészésének hagyományai igen elevenen éltek. Ugyanakkor a kínai ember kezdettől néhány olyan szent elvet tekintett a világban való tájékozódása alapjának, amelyek a világot rendező és fenntartó Szent személytelen hatalmának a szimbolizálására szolgálnak.  A jin és a jang, mint az ősi, kozmikus "világtojás" két fele, mint alapvető anyagi minőségek, az a kaotikus kiindulópont, amelyben a világ "örök rendje", az azt átható szent törvény működik. Ennek a törvényrendnek a működése három istenségnek (istennek vagy erőnek, elvnek) tulajdonítható: Sang ti, a T'ien és a tao azok a - jórészt személytelen - "égi" valóságok, amelyek kölcsönhatása a világrend biztosítéka s amelyek mindvégig alapelvei maradnak Kína - a konfucianizmust, a taoizmust és a csan-buddhizmust is magábaolvasztó - vallásosságának.
  A világelv-istenek sorában még a legszemélyesebb Sang ti, a világot irányító "Égi Császár". Az ő alakját néhány régi szöveg személyes vonásokkal ruházza fel, érdemi mitológiai szerepe azonban nincs a kínai világban. Szerepe szerint inkább olyan "deus absconditus", az európai deizmus istenfogalmára emlékeztető lény, akinek az alakjában - lehetősége szerint - egy monoteista módon felfogott, elvont istenfigurája, de a pusztán személynévvel felruházott világkormányzó erő lehetősége is benne van. Minden bizonnyal ennek a sajátos, kétirányú lehetőségnek köszönhető, hogy a Kínába eljutó keresztény misszionáriusok Sang ti alakját és nevét feleltették meg a Biblia Egyistenének, a taoizmus panteizmusa T'ien, az Ég szinonímájának tekintette, a konfucionizmus morális ritualizmusa pedig "Égi Császárként" az uralkodók ősénekmondta, akinek szertartási szerepét maguknak Kína uralkodóinak a tiszte volt átvenni és betölteni.
 A vallási szövegek - különösen a konfuciánusok - jelentős részében nem is Sang ti nevével, hanem a T'ien, az "Égbolt" említésével találkozunk. T'ien a világ őselve, a végső ok, a rend és a törvény, bizonyos értelemben maga a rendezett, szent világegész. Lényege szerint személytelen, ábrázolhatatlan, de teremtőképes valóság; egyszerre tűnik absztrakt istennek, végzetnek és természeti erőnek is. Gyakori az a nézet, amely T'ient a világ működésének örök és változatlan törvényszerűségeivel azonosítja, máskor viszont anyagtalan, de magában időhöz kötött és hatalom alatt álló erőnek gondolták.
 A harmadik alapelv vagy isteni princípium a tao. A szó eredeti jelentése "út": jelölheti az égitestek pályaívét, a természetben munkálkodó rendet, de a "célirányos", a "törvényszerű", a "rendezett" mozgásokat a tárgyak, az emberek vagy az erkölcs világában is. A tao minden értelmezésében teljességgel személytelen, ám sok vallásbölcselő szerint reális, bár láthatatlan szubsztancia, néhány értelmező szerint egyenesen a legfinomabb minőségű ősanyag. Az archaikus kínai gondolkodás sem tud azonban másként beszélni egy ilyen elvont "minőségről" vagy "működési módról", mint megszemélyesítő módon; számos szöveg, mint istenről szól róla, világos azonban, hogy ez csak szimbolikus értelmű. A taoizmus némileg gazdagít ezen a fogalmon, amikor értelmes, de személytelen természettörvénynek tekinti, ám az őslét elvének is, amely önmagából hívja életre az anyagi, testi valóságot, közben azonban a nemlét, az üresség, a semmi valósága is. Nagyon más értelemben a tao az ember számára adott erkölcsi törvény, a jó és a rossz közötti különböztetés és önmérséklet elve is: ez az értelmezés teszi az aszketikus és meditatív életvezetés ideális támpontjává követését, felismerését.
 A három fogalom folyamatos és alapvető jelenléte a kínai vallási hagyományban nem zárja ki egy nekik alávetett gazdag istenvilág kibontakozását. Ám ennek az istenvilágnak a lényei többnyire a "kis istenek", démonok világához tartoznak vagy egyszerű perszonifikációi a természet jelenségeinek, történéseinek. Ebbe az istenvilágba nem pusztán beépül az archaikus őskultusz, hanem egy sajátos "euhémerisztikus", "historizáló" értelmezés is érvényesül: különösen a konfucianizmus tanítja azt, hogy az "Ég" törvényeinek alávetett istenvilág lényei valaha létezett, haláluk után az égiek közé emelkedett emberek csupán, egykor a történelemben kimagasló szerepet játszó alakok, akik anima-istenekként és patrónusokként élnek az ember közelében, aki áldozataival hódol nekik.

Forrás: nyitottegyetem.phil-inst.hu


Kínai buddhizmus

 

 

A buddhizmus Kr. u. 50 körül jelent meg Kínában. Az elkövetkező száz év során Indiából és Közép-Ázsiából buddhista szerzetesek érkeztek és telepedtek meg itt. Ez az időszak a Han-dinasztia hanyatló korszaka volt, amikor a társadalmi, gazdasági és politikai válság jó termőtalaja volt az új vallásnak. A későbbiekben a kínai buddhizmus sokfelé és eltérő módon fejlődött. Azok a kínai hívők, akik korábban a skolasztikus és konfuciánus eszmék felé hajlottak, közelebb érezték magukhoz a hínajána iskolát, míg az inkább megérzéseken alapuló, nem szertartásos taoista követők számára nagyobb vonzerőt jelentett a mahájána. Ez utóbbiak közé tartozott a tientaj iskola, mely a dél-kínai "Mennyei Terasz" nevű hegyről kapta a nevét. A szintén mahájána eszemiséget valló hua-jen ("virágfüzér") iskola valamivel később alakult ki Észak-Kínában. Mind a tientaj, mind a virágfüzér iskola támogatói az értelmiség köréből kerültek ki, s mindkét iskola a meditációt és a filozófiai elmélyülést tartotta fontosnak. A tiszta föld vallásos buddhista szekta ezzel szemben az újraszületések sorából való megszabadulást az istenné magasztosított Buddhában való hit segítségével ígéri. A mahájána követői végtelen számú világ létezését tételezik fel, melyek mindegyikében élnek buddhák és bódhiszattvák. Ha a hívő hozzájuk imádkozik, akkor a következő életében az ő világukban születhet újra, ahonnan azután már könnyen elérheti a végső megvilágosodást.
     A csan iskola meditációs irányzat, amely tagadja az imák és a szertartások fontosságát, sőt még a szövegek tanulmányozásának az értelmét is megkérdőjelezi. A csan a nagy Tang-dinasztia (Kr. u. 618-907) uralkodásának kezdetén, a nyugodt virágzás idején indult fejlődésnek. Vezetői a pátriárkák voltak, akik közül az első, egy Bódhidharma nevű indiai szerzetes, 520 kürül érkezett Dél-Kínába. A déli udvar azonban barátságtalanul fogadta, mire ő északra ment, de mielőtt tanítani kezdett volna, kilenc éven át ült nyitott szemmel egy falnak fordulva. A csan küldetése az volt, hogy a konvencionális gondolkodást és a másodkézből vett tudást félretéve a buddhaság, a dharma és a megvilágosodás élménye személyes tapasztalat során nyerjék vissza eredeti jelentésüket.
     A buddhizmus soha nem tűnt el egészen Kínából, az elmúlt ötszáz év azonban a főbb iskolák összeolvadásának lehetett tanúja. A buddhista iskolákból, a taoizmusból és a konfuciánus hagyományból kialakult szinkretikus vallás hódított tért. A 20. században ezeket az irányzatokat eltiporták a nyugati eszmék és a kínai kommunizmus. Tajvanon, Hongkongban és Szingapúrban azonban ma is virágzik a buddhizmus, és manapság kezd új életre kelni a Kínai Népköztársaságban is
.

Agócs Tamás 

 

 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2008-03-17
 

Aki nélkül ez az oldal
nem jöhetett volna
létre:

Design tervezés

 

.

 Köszönöm ezt a díjat:
 
 

Fényléleknek.


 

Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon